Ce este o comunitate și de ce ai nevoie de una?

Ce este o comunitate și de ce ai nevoie de una?

Comunitățile sunt un organism viu, care evoluează așa cum și noi, oamenii, evoluăm și în care conectarea umană e mai profundă decât la un business. Însă, un lucru este cert. Ca să pornești o comunitate trebuie să iubești oamenii. Asta e esențial. Apoi trebuie să înțelegi că în comunități nimeni nu deține puterea și că oamenii stau în ele atâta timp cât are sens pentru ei. Ca formator al unei comunități este necesar să fii flexibil pentru că grupurile au o dinamică imprevizibilă și incontrolabilă.

Am construit o comunitate de bloggeri părinți din 2012 până acum, am făcut o școală de blogging pentru ei. Împreună cu echipa mea am construit o comunitate geografică pentru un centru comercial, în jurul unui hub comunitar și acest proiect a fost gata în doi ani. Am construit comunități online pentru clienții care au produse de beauty, de nutriție, de health care, cursuri pentru părinți și i-am învățat pe bloggeri să-și construiască o comunitate de cititori. Nu doar eu am crescut aceste comunități, ci și ele m-au crescut pe mine. În comunități apar tensiuni, frustrări, blocaje și am învățat de-a lungul timpului să le văd ca pe oportunități de creștere și să mă întreb ce oglindesc aceste obstacole în mine? Ce din mine a generat acest conflict? Ce mă triggerește la această persoană care contestă regulile comunității? Cât de mult mă bag în discuțiile în contradictoriu dintre membrii și ce le zic? Unde nu am fost clară în ceea ce privește regulile? Unde am de crescut ca să pot să conțin frustrările care apar între membrii comunității astfel încât să pot să conțin spațiul și să creez o atmosferă safe în care fiecare se poate exprima civilizat și poate să ceară ajutorul?

 

Ce înveți din lucrul cu comunitățile?

În lucrul cu comunitățile înveți multe despre oameni, despre dinamica dintre ei, despre cum poți remedia conflicte, diferențe de caracter și comportament, lucrul cu masele, cum și dacă poți schimba percepții și asocieri, despre cum îi poți determina pe oameni ca mintea lor să spună o altă poveste despre același lucru, loc, personaj, subiect. Dar cel și cel mai mult, în lucrul cu comunitățile, înveți despre tine ca om. Înveți să nu iei totul personal, să răspunzi mai des și să reacționezi mai rar, să spui lucrurilor pe nume vorbind pe limba tuturor. Este nevoie să te formezi continuu ca specialist în comunicare, managerierea proiectelor, storytelling, public speaking, gestionarea conflictelor. Începi să vezi oamenii după anumite tipologii deși te străduiești să vezi dincolo de cutia din care fac parte. Repet, dacă vrei să lucrezi cu comunitățile trebuie să iubești oamenii. Să fii curios ca un copil mic și să te uimești de fiecare om cu care te întâlnești, de fiecare poveste auzită, să vezi cine cu cine ar putea face proiecte împreună. Să vezi potențialul networkingului. Dacă vrei să lucrezi cu comunitățile trebuie să ai multă răbdare. Fiecare om vrea să-și simtă auzită și apreciată povestea, vrea să simtă că îl înțelegi chiar dacă ai alt punct de vedere. Comunitățile sunt despre cât poți să te dăruiești lumii

 

Comunitățile sunt oglinda membrilor ei

Așa cum o comunitate mă oglindește pe mine ca formator al ei, ea îi oglindește și pe membrii ei și arată concret ce au de învățat și ce au de oferit. Tocmai de aceea am putut să observ că în comunitatea de bloggeri părinți, Digital Parents Talks, este nevoie de cursuri în care să vorbim și să ne educăm despre ce înseamnă blogging-ul, la ce ajută brandul personal în blogging, ce înseamnă influencer și cu ce responsabilitate vine treaba asta, cum te prezinți companiilor și regiilor media, cum monetizezi un blog, cum creezi o comunitate în jurul lui, cum și despre ce scrii și tot așa.

Înainte de cursurile de blogging, am văzut că oamenii se bucurau când se vedeau și offline, la evenimentele pe care le organizam pentru diferite brand-uri și am văzut nevoia de networking offline. Apoi am văzut șansa ca blogerii să se unească câte 2-3 sau chiar 10-20 pentru campanii umanitare și a fost o perioadă în care ne-am implicat activ în campanii sociale, am strâns bani pentru copiii care aveau nevoie de influența noastră și atunci am înțeles că a fi influencer vine la pachet cu o mare responsabilitate.

 

Ce nu este o comunitate

O comunitate nu este un grup de prieteni, nu este echipa ta și nici familia ta. O comunitate este, așa cum ziceam în introducere, un organism viu, care evoluează așa cum și noi oamenii evoluăm. Ca să aduni o comunitate în jurul tău trebuie să ai un scop, să înțelegi că ea poate să-ți aducă fidelizarea clienșilor sau a cititorilor tăi. Acolo poți să vorbești cu oamenii și să te conectezi cu ei mai profund decât o faci prin business-ul sau blogul tău, poți să generezi discuții și să obții feedback relevant pentru creșterea ta ca om și ca profesionist, poți să generezi campanii, să educi, să schimbi mentalități, să dai voce și să te pui în serviciul oamenilor. Da, poți să te pui în serviciul oamenilor, pentru că o comunitate nu este doar despre tine, ci este și despre membrii ei. Dacă tu ai un monolog cu ei, dacă doar tu vorbești în comunitate, atunci ai un trib. Și nu zic că e rău. La un moment dat, unele grupuri au nevoie să treacă mai întâi prin această fază. Altele rămân la trib pentru că așa e relevant și eficient pentru ele.

 

Must-have-uri în construirea unei comunități

Dacă vrei o comunitate, este nevoie să ai un dialog cu membrii ei. Să-i întrebi ce nevoi au, de ce sunt în comunitatea ta, ce speră să obțină alături de tine și de ceilalți membrii? Care e nevoia lor? De învățare, de conectare, de vizibilitate, de confirmare?

Ca să ai o comunitate este nevoie să ai un scop. Este important ca ceva-ul care ne aduce împreună să clar pentru toată lumea și să fie comun tuturor, să fie comunicat în regulamentul grupului și aici ajungem la al treilea must-have.

Înainte să inviți oamenii în grupul tău, stabilește reguli care să fie ușor de înțeles și de aplicat pentru toți membrii. Scrie acolo scopul și valorile, ceva-ul care vă aduce împreună. Apoi, pe parcurs, vei ajuta regulile în funcție de ce vezi că se întâmplă în comunitate și vei discuta asta cum oamenii din comunitate.

Într-o comunitate este nevoie de predictibilitate și de siguranță, adică de întâlniri online sau offline pe anumite teme, întâlniri pe subiecte de învățare, seri de comunitate în care membrii să facă networking, să se cunoască și să socilizeze, webinarii sau live-uri periodice, newslettere sau ebook-uri pe care le primesc doar dacă sunt membrii în comunitatea ta. La întâlnirile periodice, este bine să creezi un spațiu de ascultare și de contribuție.

Principala valoare într-o comunitate este contribuția. Este nevoie ca membrii să participe activ, să dea din know-how-ul lor, să îi ajute pe ceilalți membrii, să fie activi și să dialogheze. Stabilește în regulament inclusiv acest lucru și modul în care se poartă discuțiile. E de preferat să creezi un spațiu de non-judecată și de empatie și să nu permiți un limbaj ofensator. Reamintește-le oamenilor că a fi direct, nu înseamă a fi arogant. Oamenii pot să spună lucrurilor pe nume cu diplomație.

 

În cât timp pot să-mi formez o comunitate?

De obicei, putem să spunem că o comunitate se formează în 6 luni în care ai făcut acțiuni strategice și periodice pentru membrii ei. Recomandarea mea este la la anumite intervale de timp, să evaluezi unde ai ajuns cu această comunitate, câți membrii ai în core group (adică cei care sunt cei mai prezenți și răspund prompt la solicitările celorlați), cât de aliniați sunteți cu scopul grupului, cât ai evoluat tu și care e rolul tău în grup, cum a evoluat comunitatea, ce impact aveți la nivelul societății, care sunt nemulțumurile, care sunt blocajele și când se iscă tensiuni, ce poți să aduci nou periodic în comunitate în funcție de nevoile grupului și tot așa.

 

Când știi că ai o comunitate și că ai făcut treabă bună?

Așa cum ziceam, o comunitate are o dinamică împrevizibilă și este nevoie să-ți redefinești rolul periodic. Este nevoie să stabilești care este core groupul și să înțelegi că el se poate schimba pentru că grupurile nu sunt statice, ele sunt flexibile și oamenii vin și pleacă din comunități în funcție de cum au nevoie. Și asta este ok pentru că un adevărat community leader își dorește ca membrii lui să crească și să meargă acolo unde e hrănitor pentru ei, nu să-i țină captivi într-un grup care nu le mai servește. Oamenii vor reveni după ce vor fi avut experiențele de care aveau nevoie și își vor fi dat seama că mai au de învățat lucruri alături în comunitatea ta. Și dacă nu se întorc, iarăși este ok, înseamnă că pentru ei s-a încheiat o etapă de creștere și trec în alta.

Știi că ai făcut treabă bună într-o comunitate și că membrii sunt proactivi și că au același scop, atunci când tu poți să ieși din grup o perioadă de timp și comunitatea să funcționeze și fără tine. Se întâmplă de-a lungul anilor să nu putem să ne ocupăm de comunitățile noastre, din diferite motive: plecăm 3 sătpămâni în concediu, naștem și 6 luni ne e imposibil să gestionăm comunitatea, ne îmbolnăvim, Doamne ferește, plecăm într-un proiect în altă țară și nu mai avem timp de comunitate. Aici se vede dacă membrii sunt uniți, dacă core group-ul vrea și poate să preia ce făceai tu.

 

Dacă vrei să afli mai multe despre comunități, hai să vorbim. Scrie-mi la hello@ananicolescu.ro

Introdu Comentariu

Adresa ta de mail nu va fi plublicată.Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *